Branding heeft de identiteit van een merk als vertrekpunt: datgene waarvoor een merk staat en gaat, waarin het gelooft en waarin het vrijwel onveranderlijk is. Alles wat een merk doet, moet in lijn zijn met deze merkidentiteit.
Dus niet alleen marketingcommunicatie en de specificaties van producten, maar ook het gedrag van medewerkers.

Nieuwe ronden, nieuwe kansen!

De opdracht van deze week werd uitgezet door meneer Scheffers (voormalig vervangend docent voor de eerstejaars).
Hij heeft een eigen bedrijf genaamd Studio Zodus en liet de studenten aan de slag gaan met Branding Strategy.

Hiervoor is het belangrijk om te kijken wat een merk inhoud:
Let op het naam en het logo.
De positie in de markt.
En de identiteit of het imago.

De waarde van het bedrijf zit in de strategie. Om hierachter te komen bekeken we het boek: Branding door Michael Johnson. Het boek leidt ons door de vijf belangrijkste stappen in het merkproces (onderzoek, strategie en verhaal, ontwerp, implementatie en betrokkenheid). Johnson benadrukt ook het belang van het overbruggen van de kloof tussen strategie en ontwerp (dus de “halve stap” in de titel van het boek).

De grote opdracht luidt als volgt:
Kies uit een van de volgende merken, bepaal wie van jullie groep gaat fungeren als klant en kom samen tot een marketingstrategie.

  1. Ardig
    Ardig is een rugzakken merk dat multifunctionele rugzakken aanbiedt. De tas heeft twee luchtdichte vakken waardoor het mogelijk wordt om je werk- en sportspullen of je sterk ruikende sandwich en je notitieboek niet door elkaar worden aangetast.
    De tassen zijn duurzaam, stijlvol én gemaakt van een milieuvriendelijk alternatief voor leer. Het organische ‘leer’ is volledig gemaakt van de nopalcactus. Het nopalleer is makkelijk schoon te maken en gaat het minstens 10 jaar mee; 100 keer beter dan het nepleer van plastic dat je tot nu toe vaak zag.
  2. Zekerdier
    Zekerdier is een verzekering voor dieren. Een dierenverzekering is een ziektekostenverzekering voor je huisdier. Je betaalt maandelijks een relatief laag bedrag waarmee je verzekerd bent voor veel voorkomende onverwachte ziektekosten van je huisdier.
    De kosten van de dierenarts zijn soms hoog. Met een huisdierenverzekering verzeker je jouw huisdier voor veel onverwachte ziektekosten. Zo krijgt je kat of hond de medische zorg die hij nodig heeft, maar voorkom je dat jij de volledige kosten zelf betaalt.

Zie hier de werken die de studenten wilden delen.