De kamelen bikkelen door, deze week met Design Thinking. We geven het woord dan al snel over aan Claudia.

Claudia had langere tijd een eigen interieurontwerpbureau. Hiermee is ze gestopt toen ze een kindje kreeg. Daarna heeft ze het jasje als marketing en communicatie consultant aangetrokken en is daarmee aanraking “Design Thinking”. Momenteel werk Claudia voor het Vista College en probeert design thinking altijd toe te passen zover het kan.

Nadat de studenten een uitleg krijgen over hoe Design Thinking werkt kregen zij een Korte opdracht. In 10 minuten moesten zij een koffiefilter een andere functie geven. Ze kwamen met geweldige ideeën. Zo maakten zij van de koffiefilters: Een luier, een polsparaplu, waaiers, hoedjes, mondkapjes, joints, maskers, carnavalsoutfits en ondergoed.

Vervolgens gingen ze te werk aan de hand van de vraag: “Hoe kun je bij jongeren meer betrokkenheid maken m.b.t. politiek?” Als eerste maakten de teams hier een persona voor. Deze is veel uitgebreider dan ze gewend zijn. Ook bekeken ze de letterlijke en figuurlijke weg die de klant of persoon aflegt om een service of product te krijgen. Vervolgens bedachten zij een oplossing door middel van een superkracht van een superheld, of een eigenschap van een bekend iemand. En gingen ze doorborduren op elkaars ideeën. 


Een drukke dag dus voor de kamelen. Aansluitend mochten de teams nog een keuze maken uit 7 weekchallenges.

– Het imago van mbo-opleidingen verbeten onder havisten
– De juiste student aan de juiste opleiding helpen, ondanks corona
– Overlast van hangjongeren aanpakken in wijken
– De eenzaamheid onder ouderen verminderen
– Woningnood onder starters aanpakken 
– Woningnood onder studenten in grote steden aanpakken


De teams hadden een week om een van deze challenges uit te werken met de geleerde tools van design thinking. Hierbij lag de nadruk op het inleven in de doelgroep en het oplossen van problemen op een nieuwe manier.
Scroll verder om de werken te zien die de teams hebben gedeeld.