Bedrijfschallenge

Kamelenrace #4 – Maat it

Door 16 maart 2021 april 2nd, 2021 No Comments

Wanneer we het scoreboard erbij nemen zien we dat alle kamelen inmiddels goed op weg zijn. 

Studio Koen neemt na een super prestatie bij de minigame de leiding, maar wordt op de voet gevolgd door Bureau LUID en de Caramelen. Ook zij hebben afgelopen week Hello Sunshine weg weten te blazen met hun ideeën. Vooral deze drie teams wisten de taken zo te verdelen dat iedereen kon uitblinken in zijn eigen specialiteit. And it shows!

Over het algemeen blijven de kamelen nog rustig bij elkaar. De gevleugelde eenhoorn heeft zich inmiddels geëvalueerd tot prachtige piñata maar weet daarmee net niet bij het peloton te komen. Maar dat geeft niet, want ook deze week:

Nieuwe ronden, nieuwe kansen!

De teams hebben opnieuw ingezet en gaan allen weer hun uiterste best doen. Deze week gaan de teams opnieuw samenwerken om hun kameel vooruit te brengen. 

De opdracht voor deze week wordt uitgezet vanuit MAAT. MAAT is een systeem dat pictogrammen inzet op een vernieuwde manier. De picto’s worden naar een tijdlijn, of waar nodig real time, verzonden naar de smartwatch van degene die hier behoefte aan heeft.

Pictogrammen helpen bij de emoties en overprikkeling. Veel kinderen en jongeren met autisme hebben angsten of andere emoties, die verholpen kunnen worden wanneer er met aandacht naar gekeken wordt. De pictogrammen voorkomen bijvoorbeeld paniekaanvallen bij onverwachte situaties en steunt de ouders bij het omgaan ermee.

Bij een vernieuwing van het systeem, hoort natuurlijk ook een vernieuwing aan de betrokken pictogrammen. De studenten worden hierbij dan ook gevraagd om nieuwe pictogram reeksen te ontwerpen in vier verschillende leeftijdscategorieën: 4-8 jaar, 9-14 jaar, 15-18 jaar, 19-25 jaar. Rekening houdend met de huisstijl van MAAT. De essentie van de pictogrammen mag hierbij natuurlijk niet verloren gaan. 

Vele kamelen gaven aan deze opdracht dicht bij hun hart te dragen. Leer van elkaar en laat jullie medekamelen een poepie ruiken! 

Als jullie er klaar voor zijn, ben ik dat ook!

Laat die balletjes rollen! Klaar voor de start? Af!

De resultaten

De Nuggies trappen deze week af. Met een mooie, uitgewerkt presentatie mogen zij het spits afbijten. Spannend, maar goed gedaan! 

De teams zijn het erover eens dat de jongere kinderen hierbij behoefte hebben aan een echt maatje. Team Gusseling wist de opdrachtgevers zelfs in de pakken met een volledig systeem waarbij het mogelijk was je eigen karakter in te stellen die zich tevens aanpast naarmate de dag vordert. 

Onze hondsdolle Whippet neemt ons uitgebreid mee in hun proces. Ondanks de mooie stijl zijn zij de draad een beetje kwijtgeraakt wat betreft duidelijkheid van de pictogrammen. Gooi snel nog een balletje, Whippet! Zorg je niet achter komt te liggen!

Bureau LUID is net uit bed gestapt en heeft enige moeite met het opstarten van de presentatie. Gelukkig schrikken ze wakker van het startschot. Zij hebben van de vorige iconenopdracht geleerd en hebben de feedback deze week duidelijk toegepast, bravo! Ook zij hebben gekozen voor een aanpasbaar karakter voor de jongere leeftijdscategorieën. Deze optie komt terug bij de oudere leeftijdscategorieën. Zij scoren bij de opdrachtgever goed met hun uitleg waarbij ze de leeftijdscategorieën hebben gebruikt als mogelijke mate van zelfstandigheid. 

Studio Koen geeft ons wederom een uitgebreide presentatie (met noemenswaardig: alle 14 iconen!) waarbij duidelijk wordt dat zij elkaars vaardigheden kennen en hier gebruik van maken. Hier en daar raken zij de essentie kwijt binnen de uitwerking van de MAAT huisstijl. Naarmate de leeftijdscategorieën oplopen worden de picto’s versimpelt. Dit is een keuze die bij alle teams duidelijk terugkomt. 

Vervolgens is de prachtige piñata van Studio Zero aan zet. Zij hebben ervoor gekozen om ieder teamlid één leeftijdscategorie te laten ontwerpen. Hoewel ik het jammer vond om te zien dat zij niet als volledig team achter de ontwerpen van het volledige team staan, hebben zij wel de stijl door alle leeftijdscategorieën weten te werven. De iconen zijn niet alleen duidelijk, maar geven ook eenheid aan de stijl. Hielden de zware vleugels dit team eerder tegen?

De Bende van Ellende… Misschien wordt het tijd voor een naamsverandering, want ze knallen er weer uit! Niet alleen hebben zij bij iedere leeftijdscategorie een leuk spelletje weten te maken, maar hebben zij zelf ook op de kaart gezet door hun pictogrammen te animeren.

Een deel van de caramelen lijkt zoek. Maar de dames laten zich niet van de wijs brengen. Zij doppen de boontjes en gooien de balletjes voor het hele team. Ook zij hebben gekozen voor een kleine animatie maar houden vast aan de essentie van de pictogrammen. Wel is het jammer om te zien dat zij de stijl per leeftijdscategorie erg bijeenhouden.

Chaos laat zich niet uit het veld slaan door een afwezige teamgenoot, balletjes kunnen ook virtueel rollen! Met handgetekende (en superschattige) dierenvriendjes geven zij de jongste leeftijdscategorie een maatje. De volgende doelgroep is op kleur gecategoriseerd om patronen duidelijk te maken. Hoewel het een zeer mooie stijl is, is de opdrachtgever bang dat de stijl niet aansluit bij de leeftijd. De laatste twee leeftijdscategorieën zijn geanimeerde flaticons die de boodschap duidelijk overbrengen, ieder op z’n eigen manier.