Niet alle ontwerpers vinden photoshop een goed idee. Wil Immink (1964-2019) zag er de voordelen van.
Auteur: Erik van den Berg (Volkskrant) 15 maart 2019, 15:00 uur (originele artikel).
Hij was misschien niet Nederlands meest gelauwerde boekontwerper, maar aan de productiviteit en veelzijdigheid van Wil Immink hebben maar weinig vakgenoten kunnen tippen. Op vrijdag 1 maart is de in Maastricht gevestigde ontwerper na een kort ziekbed overleden. Hij werd 54 jaar.
Immink heeft kans gezien in een kwarteeuw tijd tussen de vijf- en zesduizend omslagen te maken, wat neerkomt op ruim tweehonderd stuks per jaar – nogal veel, als je weet hoeveel zakelijk en artistiek gesteggel er soms aan te pas komt voor alle partijen zich in een ontwerp kunnen vinden.
Dat hoge aantal dankte Immink aan zijn brede horizon. Tot zijn vaste afnemers behoorden Tiden Forlag en Vigmostad & Bjørke in Noorwegen en een groot aantal Vlaamse uitgevers. Ook was hij de vaste ontwerper van productieve thrillerauteurs als Luc Deflo, Pieter Aspe en Suzanne Vermeer.
Ruime bekendheid kreeg Immink met de Millennium-trilogie van Stieg Larsson en vooral met het vierluik Het kerkhof der vergeten boeken van Carlos Ruiz Zafón. Het eerste deel, De schaduw van de wind, verscheen in 2004 bij uitgeverij Signatuur en werd met 700.000 exemplaren een onvoorziene megaseller. Immink gebruikte de nostalgische omslagfoto’s van Zafóns Spaanse edities, maar voegde er het zijne aan toe. Van het grijs op La sombra del viento maakte hij warm sepia, in zijn ogen hinderlijke details (geparkeerde auto’s) poetste hij weg op Het spel van de engel (2009) en op De gevangene van de hemel (2012) voegde hij kindergestalten toe, ‘om de emotionele link met De schaduw van de wind te versterken’.
Zulke grote ingrepen met photoshop zijn onder ontwerpers niet onomstreden, maar Immink zag er alleen maar de voordelen van: de door hem aangepaste omslagen werden overgenomen in het buitenland, nota bene ook door Zafóns eigen uitgever Planeta.
Volgens zijn weduwe Martha heeft Immink ‘tot de laatste dag’ gewerkt; de komende maanden zullen nog ettelijke omslagen van zijn hand verschijnen. ‘Het was zijn diepste wens dat Wil Immink Design wordt voortgezet’, zegt Martha Immink. ‘Ik ga daar mijn uiterste best voor doen.’ Ze hoopt op zoon Tim Immink (21), die inmiddels zijn eerste ontwerpen heeft gemaakt en ‘het in zich heeft’.